Minden varázslat 50 mm-nél történik

Termékfotózás esetén érdemes az 50 mm es objektívet használni. Miért pont ezt? Ez a blog bejegyzés erre ad magyarázatot.

Az 50 mm-es objektív látótere a jolly joker a csendéletek, többek között ételek fényképezéséhez. Ahogy a látótere szélesebbé válik, például 35 mm-re, akkor perspektíva kérdései merülnek fel. Minél szélesebbre fényképezünk, annál közelebb kell mennünk, ami tovább eltúlozhatja a perspektívát.
Ugyancsak nehezen kezelhető a háttér szélesebb lencsével, nem mindig akarjuk, hogy a szoba többi része is a képre kerüljön. A látómező szűkítése a teleobjektív segítségével szintén problémát jelenthet. A hosszabb fókusztávolság, például 100 mm, tömöríti a jelenetet - elveszíti a mélység élességét és a kompozíciók síknak tűnnek. A hosszabb lencsék logisztikai problémákat is okoznak, ha zárt terekben dolgozunk, mivel lehet, hogy nincs elég hely ahhoz, hogy egy-egy fotóhoz hátrébb lépjünk. Az egész sokkal jobban működik, ha 50 mm-rel kezdünk. Ha teljes képernyővel fényképezünk, az 50 mm-es másik előnye, hogy rengeteg megfizethető, fix fókuszhosszúságú lencse van a piacon. Az f12 apertúrája nagy kedvenc. Nagy lehet kísértés, hogy 24-70mm-es f2.8-ast használjunk, ha már rendelkezünk ilyennel, de akkor nem láthatjuk a a fix fókuszhosszúságú lencse teljes hatását, és ormótlan, nagy lencsével kell elboldogulnunk, ami visszafoghat a kreatív folyamatok során.

img-20160516-wa0020.jpg

Az APS-C méretű fényképezőgépek egyenértékű lencséje a 35mm-es f14. Minél kisebb a fényképezőgép szenzora, annál nagyobb a tér mélysége ugyanannál a fókuszaránynál, így jó lehet, ha kísérletezni egészen f1.4-ig, f2 helyett a kisebb fényképezőgépek esetén. 
A különbség az f2 és az f2.8 között fontos a háttér elmosódás (bokeh hatás) miatt, és még hangsúlyosabb az f4-nál. A kis mélységélességű fotózás lényege, hogy egyetlen elemre irányítjuk a figyelmet, és így arról, amennyire elmossuk a jelenet többi részét, ami létfontosságú kompozícióhoz. A mélységélesség kiszélesedik, ha hátralépünk a tárgytól, így minél nagyobb kompozíciót fotózunk 50mm-en, annál lejjebb kell vinnünk a fókuszarányt, hogy működjön a bokeh. Ha f4-nél fotózunk, az drámai hatású lehet, amikor a kép teáscsésze méretű, de nulla hatást kelt, amint hátralépünk, hogy az egész terítéket fotózhassuk.